Gedächtniskirche i Berlin

Efter IVSS styrelsemöte i förra veckan hade jag lite tid att ströva runt i Berlin. Jag kom då till Gedächtniskirche.  Eller,  som den egentligen heter, Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche. Det var en upplevelse. Jag uppskattade att det var fri entré,  och att man kunde skänka en gåva istället .Här var det fler än jag som gick runt och tittade och reflekterade.Åminnelse blir extra stark i den kontrast som det blev mellan 1800-talets strävan efter makt och den sönderbombade kyrkan med dess budskap om försoning och med flera konkreta exempel ur verkligheten. Så fanns till exempel ett kors som var tillverkade av stora spikar från katedralen i Covrntry, som tyskarna bombade 1941. Försoning behövdes då. Försoning behövs idag. Ute i världen och i våra egna liv.
Istället för att bygga upp kyrkan i gammal stil byggde man på 1960-talet en modern kyrka bredvid. "Puderdosan".

Här kan man sitta en bra stund och vila i det blå dunklet. Annorlunda kyrka. Den stora Kristus-gestalten sträcker ut sina armar mot oss alla trötta livsvandrare. Det är gott! 
Utanför kyrkan stod en trottoarpratare som inbjöd till vardagsgudstjänster varje dag. "12 Minuten Ewigkeit". Visst låter det underbart?!! Varför har vi inte mer sådant i Sverige?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0