Detta med att skriva julkort…



Varför firar vi jul? Kyrkans svar är att vi firar att Jesus, Guds son och världens frälsare, kom till världen – det är verkligen värt att fira med denna hejdundrande fest!!

Men varför firar DU jul? Eller, rättare sagt, vad är syftet med alla de julförberedelser och saker som hör julen till? Kanske tänker vi inte så ofta på det. ”Det är tradition” är väl ofta nog svaret på den frågan. Men om vi tänker efter har nog olika seder olika högt värde. En sådan jultradition, som tydligen är på nedåtgående sägs det, är att skriva julkort.

Medan många andra av jultraditionerna är rätt så egotrippade, så är detta med att skriva en julhälsning en kärlekshandling. Jag tar mig tid att skriva några rader till någon, jag visar att jag tänker på henne/honom och önskar en god jul. Visst är det fint?!!

Det är ett led i tidsandan att vi, när vi tycker oss ha ont om tid, stryker det som är till glädje för andra och behålla det som jag själv tycker om att göra. Jesus visade oss en annan väg. Kärlekens väg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0