Är Lucia mickad?

På ett sätt kommer säkert denna påminnelse för sent. De flesta Luciatåg har redan passerat i år även om Luciadagen inte är förrän i morgon. Men det kommer ju många fler Advents- och julhögtider.

Många tycker kanske att just Lucia ska höras akustiskt, utan mikrofoner och högtalare, det blir mer stämningsfullt så. Jag kan förstå det. Men jag som hörselskadad vill också kunna njuta av Lucia och andra härliga högtidsstunder så här i juletid. Är det för mycket begärt? Av vilken anledning skulle alla med sämre hörsel utestängas från detta?

Det finns ett enkelt sätt att lösa detta med att man inte vill höra sången och läsningarna i högtalarna men samtidigt låta programmet vara tillgängligt för hörselskadade: Micka Lucia (eller vilka som nu läser eller säger och sjunger något) men dra ner utljudet till högtalarna och låt det gå enbart till teleslingan. Självklart måste ljudteknikern ha hörlurar så att han/hon hör hur det låter i teleslingan.

Låter det besvärligt? Visst, det är extra jobb. Men jag är trött på att alltid bli utestängd, att ständigt behöva gå hem ledsen istället för upprymd. Helt i onödan! Det skulle inte vara tillräckligt att få inträdet tillbaka eftersom jag inte kunde delta. Jag behöver få ersättning för sveda och värk!

Jag har själv suttit i många år vid det här laget och lyssnat på Luciatåg, inte minst när våra barn har varit med. Vilken enorm skillnad det är på upplevelse om jag hör något! Då känner jag mig nästan lycklig. Så stämningsfullt! Å fint de sjunger! Så stolt jag är!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0