Du är underbar i råd, Du är evig Fader, en väldig Gud, vår Fridsfurste


/: Namnet Jesus,

vi lovsjunger namnet Jesus :/ ∙4

 

/: Du är underbar i råd. Du är evig Fader,

en väldig Gud, vår Fridsfurste :/ ∙2

(Juldagens Bibeltext ur Gamla testamentet, Jes.9:6)

 

Du är evig Fader

Min pappa dog i cancer när jag var elva år. Han var min idol, en underbar pappa. Men han försvann. ”Han fattas mig” (som de säger i Ronja Rövardotter) – fortfarande. Det är många av oss som har erfarenheter av både hur underbart det kan vara att ha en god far och av en pappa som försvinner, som är frånvarande. Då blir det ännu starkare och viktigare för oss, att ”Du är evig Fader”!

Gud, vår Far, dör aldrig, lämnar oss aldrig. Han är densamma i evighet. Han är en fast punkt i en tillvaro som ibland känns svajig. Han är något att hålla sig till!

Herren är upphöjd över alla folk, till himlen når hans ära!

Vem är som Herren, vår Gud, Han som tronar så högt, Han som ser ner så djupt, vem i himlen och på jorden?

(Psalt.113:4-6)

 

Hur kan vi komma nära Far? Hur kan vi lära känna honom? Visst kan vi ana Gud i världen, i möten med människor och i naturen. Men om Du vill lära känna Honom, då finns bara ett sätt: Genom Jesus!

Jesus är ”den osynlige gudens avbild” (Kol.1:15) - vilken underbar beskrivning! Kan man göra en kopia av något osynligt? Jesus kan! Han har visat oss vem Gud är – när han levde bland oss här på jorden, undervisade och hjälpte människor.

Jesus Kristus är densamme, igår, idag och i evighet (Hebr.13:8)

His love endures forever!

 

Du är underbar i råd!

Varför är hans råd så underbara?
Det hör – självklart – ihop med att han är evig. Han har erfarenhet, om man säger så ;-)

Det hör också ihop med att han är allvetande. Det vill säga, han vet allt. Han har koll på hur det har varit tidigare och vad som kommer sedan. Han vet, inte bara vad alla gör och säger, utan också vad de tänker, känner och hur de egentligen menade med vad de gjorde eller sade – fast det kanske blev väldigt fel ibland.

 

Men jag tror, att den främsta orsaken till att han är så underbar i råd, är att han låter mig komma fram till en lösning som passar mig. Jag får berätta för honom (min Far!) vad jag grubblar på, jag får läsa i Bibeln om hur andra människor har tänkt och handlat och hur Gud har varit med dem i deras liv. Där finns en frihet att tänka och reflektera själv, att omsätta det till mitt eget sammanhang. Han låter mig komma fram till vad jag vill göra. Hans råd kommer alltså inte ovanifrån, utan inifrån mig. Det mognar fram i mig. Underbart.

 

En väldig Gud

Gud har skapat vårt förnuft. Naturligtvis vill han att vi ska använda det. Men Gud går utanför och bortanför det vi har förutsättningar att begripa. Vi är hänvisade till det lilla vi kan läsa i Bibeln. Men det räcker! Där står vad vi behöver veta.

Gud är alltid större!
Så fort vi tror att vi begriper oss på Gud händer något som inte stämmer med vårt fina tankesystem. Gud är alltid större. Större än vårt förstånd. Större än vi kan föreställa oss:

 

För Du är stor, Du gör stora under,
stor, ingen annan är som Du


Samtidigt säger Bibeln, att:
Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och tankar i Kristus Jesus

(Fil.4:7)

 

Jag kom att tänka på en annan sak när jag smakade på ordet ”väldig”. Det måste, på något sätt, ha med ”välde” och kanske ”våld” att göra. Eller vad tror du?

Att Gud är en väldig Gud betyder alltså, i så fall, inte bara att han är större (annorlunda och mäktigare) än vi förstår, utan också att han är Kung!

Jesus regerar!

 

Vår Fridsfurste

Jesus är – faktiskt – lösningen på alla konflikter i världen. Ja, till och med den mellan de stora världsreligionerna i Jerusalem. Jesus är inte en av parterna i kampen – Han är lösningen! Tänk om de där nere (och vi) kunde förstå det!

 

Hur kan det vara så?

Tänk på varför Jesus kom till jorden. Varför firar vi jul? Gud blev människa – inkarnationen. Han avstod från allt eget för att offra sig för mänskligheten.

Läs mer i Fil.2:5-11

Vad hände på korset? Jesus tog skulden, straffet på sig.
Istället för att hämnas på varandra får vi alltså ge skiten till Jesus. Slå på Honom!
Jesus tar alltså bort – om vi tar detta på allvar – det som är orsaken till kriget.
Han är vår fridsfurste!

När Du är förlåten, försonad, upprättad – då får du leva så mot dina medmänniskor också. Jesus blir en Fridsfurste om hans undersåtar också praktiserar Frid!

Jesus säger i Bergspredikan:

Saliga är de som skapar fred, de ska kallas Guds barn

(Matt.5:9)

Därför önskar vi varandra:

Fridfull helg!

 

PS:

Till Nyår återkommer vi till:

Namnet Jesus, vi lovsjunger namnet Jesus

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0