Förstår du vad du läser?

Denna öppningsreplik av Filippus gjorde att hovmannen från Etiopien svarade: ”Hur skulle jag kunna det om inte någon vägleder mig?” Därför bad han Filippus att följa med i vagnen. Han klev in. Det blev sedan ett djupt och meningsfullt samtal som slutade med att hovmannen bad om att bli döpt! Häftigt!
Läs mer om detta i Apg.8:26-40.

Många av oss tycker om att sjunga lovsånger. Det är gott att tacka Herren och att lovsjunga ditt namn, Du den Högste!”  (Psalt.92:2) Det tycker jag också. Men för mig är det så, att det ibland blir det bara ord och skön musik. Jag tänker egentligen inte på vad det är jag sjunger. Är det så för dig också? Och ibland kan det också vara så, att man inte riktigt förstår vad texten egentligen säger. Jag tänkte därför, att vi på den här bloggen i höst kunde titta lite på några av de lovsånger som ofta sjungs och fundera lite närmare på vad det egentligen är vi sjunger om. Vi ska framför allt titta i Bibeln och där hitta bakgrund, en fast förankring och en bättre förståelse av sångtexternas innehåll. Genom att Du skriver kommentarer till mina ord i bloggen kan det bli ett spännande och intressant utbyte av tankar och erfarenheter. Låter det lockande? Hoppas det!

Vi börjar nästa vecka med ”Jesus. Allt till Jesus!” Sedan har jag inte bestämt några mer sånger. Vilken lovsång skulle Du vilja att vi behandlade? Skriv ditt förslag som en kommentar här! Välkommen till spännande och lärorika Bibelsamtal utifån lovsångstexter i höst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0