Allt till Jesus

Jesus! Allt till Jesus
Allt jag är och har och längtar att få bli.
Allt jag har av drömmar, allt jag vill
Jag överlämnar nu, och lägger i din hand.

Det är bara i din vilja som min frihet är
Det är bara i din vilja som min frihet är
Jesus! Allt till Jesus...


Varför blev Du präst?
Många har genom åren ställt den frågan till mig. Vet inte om du är nyfiken på det, men svaret har något att säga som belyser innehållet i denna lovsång.

Efter gymnasiet visste jag inte vad jag skulle bli. Jag blev volontär i kyrkan (något som jag varmt kan rekommendera!) i Jönköping och jobbade mest med drogmissbrukare på RIA, men även lite med barnverksamhet i Sofia församling. Det året gav mig många värdefulla erfarenheter, något som jag bär med mig genom livet.
Under detta år mognade en önskan fram att jobba i kyrkan även framöver. Men skulle jag bli präst eller diakon? Eftersom jag var så tystlåten passade jag bäst till diakon, tyckte jag. Men det jag längtade efter att få göra var att få förmedla Guds levande och frigörande Ord till människor. Det gick inte ihop, hjärna och hjärta sade olika saker. Vad ville Gud? Jag bad mycket och tänkte mycket. Jag lämnade ”allt till Jesus”, hela mitt liv, och bad om ledning. Det enda jag önskade var att Hans vilja skulle ske.
Frampå vårkanten fick jag ett Bibelord som talade direkt till mig och mitt val! Ordet var från 1 Tim.3:1. På den tiden fanns inte Bibel 2000, så orden lät lite annorlunda. Den mest moderna översättningen på 70-talet var Hedegårds. Den läste jag gärna. I den översättningen står det så här:
Den som önskar bli biskop strävar efter en härlig uppgift.
Det där med biskop tog jag inte bokstavligt. På Bibelns tid var det församlingsledaren (prästen), helt enkelt. Men det som berörde mig så stark var att det stod ”önskar” och ”härlig”! Spelar det någon roll vad jag önskar? Ja, tydligen. I mina drömmar var det en härlig tanke att få predika Ordet för människor. Gud bekräftade alltså min önskan! Jag bestämde mig för att pröva detta och började läsa till präst. Och på den vägen är det.

Att ”lämna allt till Jesus” innebär alltså inte att mina drömmar, allt som jag är och har skulle vara oviktigt eller till och med dåligt. Absolut inte! Tvärtom.

Det vi sjunger om i denna lovsång är INTE i första hand att lämna mina drömmar, mina önskningar ifrån mig, att jag inte får ha drömmar. Gud är en god Gud, som – oftast – använder sig av just det som vi vill och känner en lust i att göra. Han har ju skapat dig så som du är. Han har gett Dig lust till vissa saker. Att försöka komma på vad det är vi känner lust att syssla med när vi gör något för andra är ett sätt att hitta vad som är just min uppgift i livet och vilka som är mina gåvor/talanger. Det är både spännande och ofta svårt att komma på det. Fråga gärna kompisar om vad de upplever att du är bra på, men känn dig inte bunden av det. Det är Du som ska hitta din väg i livet, det sätt som Du kan vara till välsignelse för andra. Ett annat tips är att lägga märke till vad det är du får beröm för av andra. Kan dina talanger ligga någonstans där, kanske?

Vi sjunger att jag lämnar allt till Jesus, allt jag är och har... allt jag längtar att få bli... Allt jag har av drömmar, allt jag vill...

Det är så mycket som påverkar vad vi vill. Det är ju därför som det är meningsfullt med reklam. Att jag känner en lust att göra något behöver alltså inte vara detsamma som att det är det rätta att göra. Ofta tänker vi mest på oss själva utan att se våra drömmar i ett större perspektiv. Jesus älskar Dig och varje människa. Han önskar att Du ska älska Honom tillbaka. Det gör du framför allt genom att göra gott mot andra människor. Vad handlar alltså dina drömmar om? Är det drömmar som bara gör dig lyckligare, rikare på ägodelar eller upplevelser eller vad det nu är? Drömmer du om att vara till glädje och nytta för andra? Prata med Jesus om det! Lämna allt du är och har till honom och be om hans ledning. Fundera på om din vilja stämmer överens med Hans.

Vad har Du för mål i livet? Vad har Jesus för mål med ditt liv? Stämmer de? Det är det vi ber om i denna lovsång!

Vi behöver något fast att orientera våra liv och vår vilja utifrån. Jesus Kristus är densamme, igår och idag och i evighet (Hebr.13:8). Där har vi Konstanten, som inte flyttar sig eller förändras. Och dessutom: I Guds Ord (Bibeln) har vi vägledning som inte heller ändrar sig. Det står ju: Himmel och jord ska förgå, men mina ord ska aldrig förgå (Matt.24:35). Läs därför Bibeln ofta. Det är vår fasta punkt i livet. Det ger oss hjälp att förstå vad livet går ut på och vad vi ska sträva mot. Bibeln lyfter oss dessutom till en högre nivå, hjälper oss att höja blicken. Lina Sandell är vår kanske mest kända psalmförfattare. Hon formulerar några fina rader i psalm 207:

En liten stund med Jesus och hjärtats oro flyr,
och blicken vändes åter från jordens små bestyr
till livets verkligheter, de ting som ej förgås
när himlarna och jorden av sin förvandling nås



Till sist vill jag ge några ytterligare Bibelord om vår vilja, som du kan läsa och fundera på:
Mark.14:36 ”Inte som jag vill, utan som Du vill!” (Jesus i Getsemane)
Matt.6:10 ”Ske din vilja, såsom i himmelen, så ock på jorden!” (i Fader vår)
Joh.6:67 ”Inte vill väl också ni gå bort?” (Jesus frågar sina lärjungar)
Rom.7:19 ”Det goda som jag vill gör jag inte” (Paulus beskriver en vanlig erfarenhet)
Mark.9:24 ”Jag tror, hjälp min otro!” (En pappas bön)

Frågor - som du gärna får kommentera här på bloggen:
Håller Du med om mitt resonemang? Har jag missat någon viktig aspekt?
Tycker Du att det känns svårt att ”lämna” sina drömmar, allt man är och har till Jesus?
Har du erfarenheter av detta, bra eller dåliga?

Kommentarer
Postat av: k

Tack för goda tankar!!!!!

2009-08-18 @ 10:52:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0